با کمک این نوشیدنی ها راحت بخوابید

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 پایگاه صاعقه::خوشبختانه مي‌شود براي گذراندن يك شب آرام به بعضي نوشيدني‌ها اعتماد كرد. بهتر است كه اين نوشيدني‌ها گرم باشند مانند شير گرم با كمي عسل، دمنوش‌ها يا حتي دارچين.

بي‌خوابي به قدري كلافه‌كننده است كه هر كسي را به طرف مصرف قرص خواب‌آور مي‌كشاند. استرس‌هاي روزمره و شرايط سخت زندگي شهري و مدرن باعث شده است كه در سرتاسر جهان ميليون‌ها نفر خود را با مصرف قرص خواب‌آور به دست خواب بسپارند. اما حتماً مي‌دانيد كه اين قرص‌ها عوارض جانبي زيادي دارند و در طولاني‌مدت به سلامتي آسيب مي‌رسانند. خوشبختانه مي‌شود براي گذراندن يك شب آرام به بعضي نوشيدني‌ها اعتماد كرد. بهتر است كه اين نوشيدني‌ها گرم باشند مانند شير گرم با كمي عسل، دمنوش‌ها يا حتي دارچين. در اين مطلب بيشتر درباره اين نوشيدني‌هاي آرام‌بخش و خواب‌آور صحبت مي‌كنيم.

بادرنجبويه كه با نام گياه مليسا نيز شناخته مي‌شود يكي از اعضاي خانواده نعناست. اين گياه خواص فوق‌العاده‌اي در مقابله با اينسومنيا (بي‌خوابي) و استرس دارد. براي تهيه دمنوش اين گياه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها كافي است كه 4/5 گرم برگ خشك بادرنجبويه را در يك فنجان آب جوش ريخته و اجازه دهيد به مدت 5 دقيقه دم بكشد و با كمي شكر يا عسل ميل كنيد.

چاي سبز دكافئينه (بدون كافئين) حاوي «تنانين» است كه به كاهش استرس و بهبود وضعيت خواب كمك مي‌كند. چون چاي سبز معمولي برعكس عمل كرده و باعث ايجاد سرزندگي و بي‌خوابي مي‌شود. اگر روزانه چاي سبز مي‌خوريد بهتر است چاي‌تان را قبل از ساعت 4 تا 5 عصر یا يك تا دو ساعت قبل از خواب مقداري چاي سبز دكافئينه دم كرده و نوش جان كنيد.

سنبل‌الطيب یا والرين يكي از گياهان آرام‌بخش فوق‌العاده محسوب مي‌شود. بهتر است براي جلوگيري از عادت به اين گياه در كنار آن از دمنوش‌هاي ديگر نيز استفاده شود. براي تهيه دمنوش سنبل‌الطيب یک‌قاشق چاي‌خوري از اين گياه را در 200سي‌سي آب‌جوش ريخته و 5 دقيقه دم كنيد. اين دمنوش به تسكين كمردرد و دردهاي ديگر مناسب است.

دمنوش‌ها به‌ويژه دمنوش بابونه براي بهبود و مقابله با مشكلات گوارشي و اختلالات جزئي خواب موثر هستند. براي تهيه دمنوش بابونه 1 قاشق غذاخوري گل خشك بابونه را در ٢٠٠ سي سي آب جوش ريخته و به مدت 5 تا 10 دقيقه دم كنيد. دمنوش را صاف كرده و با مقداري عسل به صورت گرم نوش جان كنيد.

نوشيدن يك ليوان آب گيلاس (صبح و شب) باعث مي‌شود كه شما يك ساعت بيشتر بخوابيد. گيلاس سرشار از ملاتونين است. اين هورمون وظيفه تنظيم خواب را بر عهده دارد. نتايج پژوهشي كه محققان آمريكايي انجام داده‌اند نشان مي‌دهد بيماراني كه دچار اختلالات خواب هستند با نوشيدن آب گيلاس (صبح و شب يك ليوان) حدود 84 دقيقه بيشتر مي‌خوابند.

غالباً تصور مي‌شود كه نوشيدني نارگيل محرك مغز است اما بايد بدانيد كه اين نوشيدني باعث خوابي راحت مي‌شود. ورزشكاران بيشترين استفاده را از آب نارگيل مي‌كنند. چون نيروبخش و تامين‌كننده آب بدن است. آب نارگيل طبيعي در فروشگاه‌ها وجود دارد و شما مي‌توانيد شب قبل از خواب يك فنجان يا ليوان از اين نكتار خوشمزه را سر بكشيد.

شير يكي از درمان‌هاي طبيعي و در دسترس براي داشتن خوابي راحت است. ميزان بالاي اسيدآمينه موجود در شير خاصيت آرام‌بخشي دارد و هيچ نوشيدني ديگري مانند آن به اضافه يك قاشق غذاخوري عسل نمي‌تواند شب راحتي را براي شما به ارمغان بياورد. البته توجه داشته باشيد كه برخي افراد به لاكتوز موجود در شير حساسيت دارند و با نوشيدن آن به نتيجه دلخواه نمي‌رسند.


این صفحه را به اشتراک بگذارید